Friday 20 September 2013

Mak.

Assalamualaikum.

Readers. Dah call mak tanya khabar? Dah peluk cium mak hari ni? Dah doakan dia? Kalau belum, do it now. Hargai every single moment dengan dia sementara dia masih ada.

Mak.

Rindu sangat. Tak biasa jauh macam ni. Sebelum ni, jauh jugak. Tapi dalam negeri. Dan dua minggu sekali akan balik. Sekarang, melangkau beberapa buah negeri dan dah hampir sebulan tak balik.

Sabar budak. Esok-esok kau dah kahwin, kau tinggal mak jugak kan? Jauh jugak dari mak kan? Kata nak fly. Nanti dah fly, lagi susah nak balik.

Call mak. Dengar mak cerita macam-macam. Mak buat kerja sorang-sorang. Sakit kaki. Adik macam biasa. Merayap tak ingat dunia. Rumah dah macam R&R. Bila dengar mak cakap macam tu, aku rasa nak balik sekarang jugak. Kesian kat mak. Aku faham dah. Mak. Kalau penat sekali pun, tak pernah dia mengeluh.

Mak.

Tabah. Kuat. Ramai anak. Lain anak, lain ragam. Macam-macam hal. Mak sabar. Tak pernah dia tunjuk air mata dia kat anak-anak dia. Kena marah dengan ayah, mak diam je. Kuatnya mak. Sebab tak nak gaduh. sebab tak nak bising-bising. Bila aku ingat-ingat balik. aku dan mak jauh beza. Aku mudah sangat down. mudah sangat nak menangis.

Mak.

Mak pesan, jangan sedih-sedih jauh dengan mak. Nak belajar. Kena sabar. Mak doa anak-anak mak senang. Aku, bukan setakat sedih, berjurai dah air mata. Semalam, birthday mak. 57 tahun dah mak aku. Makin menginjak usia. Teringat mak cakap dulu, mak nak tengok akak convo macam achik. Kalau panjang umur. ALLAH. Luluh jantung. Lagi la rasa nak balik.

Mak pesan lagi. Mak belajar tak tinggi. Mak hantar anak-anak mak gi sekolah. belajar pandai-pandai. biar tau nak beza baik buruk. dosa pahala. buatlah nak buat apa pun. jangan lupa ALLAH. jangan lupa mak ayah. jangan lupa asal usul. dalam hidup ni. kita bawa dua nama. nama agama, nama mak ayah.

Mak. Tak pernah lekang dengan pesanan demi pesanan. Anak-anak mak yang selalu lupa. buat ikut suka. Tak fikir mak bila nak buat apa-apa.

Mak. Rindu sangat.

Ya ALLAH. Jagakan dia untuk aku.

No comments: