Wednesday 11 September 2013

Semuanya Berubah. Indeed.

Assalamualaikum. Readersyang dihormati dan dikasihi ALLAH sekalian.
 Syukur. Almost two weeks bergelar mahasiswi. Alhamdulillah. segala puji bagi ALLAH.

Hmm. Semuanya dah lain. berubah. sangat lain. sangat berubah. aku bukan lagi budak sekolah. yang bila waktu pagi ada orang jerit subuh subuh subuh. row call. breakfast kat dewan makan. percuma. tak. aku bukan lagi budak sekolah. Kuliah dah start. dan aku lebih kepada 'main redah' sebab tak tahu kelas kat mana. dengan sapa aku nak pegi. aku menumpang. menumpang pada mereka-mereka yang aku rasa boleh jadi tempat aku singgah. kemudian, aku bergerak sendiri. ke mana sahaja yang aku rasa, aku boleh, di situ lah ada aku.

Jujur, pada permualaannya, aku agak kekok dengan dunia baru ni. aku tak kenal sapa-sapa dengan rapat. yup, ada kenal dua tiga orang. yang pernah rapat. tapi itu dulu. sekarang, semuanya dah berubah. minggu orientasi yang agak memenatkan bila mana aku terpaksa ke kem pimpin siswa selepas tu. ALLAH. tapi, syukur. pengalaman ni tak semua orang dapat.

 Kadang-kadang air mata ini tak mampu aku tampung. jatuh juga setitis dua. namun, cepat-cepat aku seka. supaya tak ada sapa yang sedar. bukan kerana aku sedih, nak putus asa, bukan. bukan sebab tu. tapi lebih kepada pengharapan kepada Dia yang Maha Esa. Kita, manusia kadangkala lupa pada Dia.

Kadang-kadang, bila kita dah tak mampu nak bangun, sedih, kecewa, lost in the space baru nak cari ALLAH. Kan? Tak payah cakap orang, aku pun sama ja lebih kurang.

But, deeply in my heart. Aku cuba untuk 'bersama-sama' Dia setiap masa. Aku tahu, setiap langkah aku ada Dia. ya, aku mungkin keseorangan. Ada kawan, tapi belum tentu teman. ada teman, belum tentu sahabat. Air mata ini, akan sentiasa menjadi pendamping setia. biar, biar apa orang nak kata. janji aku tahu apa maknanya.

Mak Ayah.

Dua orang insan inilah yang aku selalu ingat. Hanya kerana mereka. mereka yang buat aku terus semangat. sesekali, bila niat dan matlamat tak seiring, mak dan ayah yang aku ingat. aku di sini bukan untuk suka-suka. tapi kerana ada janji yang perlu dikota. ada amanah yang perlu dilaksana. Cita-cita dan impian.

Suka aku tengok orang-orang di sekeliling aku yang hebat-hebat belaka. dalam hati, terdetik. kalau la boleh aku jadi macam dia. ya ALLAH! mesti mak dan ayah aku suka! mesti dorang gembira! then, 'kawan baik' aku pun mengiyakan dengan menyentuh lembut pipi aku. basah. basah dengan 'dia'... Penuh pengharapan. ALLAH. Aku bukan manusia yang kuat. aku lemah. aku tak mampu sendiri. aku tahu. tapi, aku juga tahu, aku ada Kau di setiap jalan aku.

Menangis? perlukah?

Bagi aku, perlu. kerana tangisan itu pendamping setia aku. suka duka semuanya, pasti ada dia. Biarkan ia mengalir. kerana sekali ia menyepi, pasti akan tercari-cari.

Aku akan tetap begini. dengan jalan ini. meskipun berduri, akan ku tempuhi.
ALLAH. Engkau dekat. Takkan Kau biarkan hamba-Mu sendiri.

Proud to be Muslim. Syukur. Alhamdulillah.

No comments: