Monday 16 September 2013

ALLAH.

Assalamualaikum.

ALLAH.

Tiba-tiba. Rasa sebak. Ya mungkin faktor emosi yang tidak stabil sejak akhir-akhir ni. Hmm. Aku, sapa tak tau. Memang jenis yang cepat sentap.

Huh. Itulah budak hingusan yang konon bajet matang.

Bila dah jauh dengan family baru terasa susahnya hidup tanpa mereka. Even sebelum ni aku duduk asrama, tapi its still dalam negeri aku. But now, aku melangkau beberapa buah negeri. Dari pantai timur aku ke utara. Untuk empat tahun. Demi cita-cita.

Lain dah semuanya. Dulu bila weekend selalu lepak-lepak dengan Mek Fatin. Segamat Muadzam. Entah apa yang aku cari pun tak tau. Saja nak lepak buang masa. Haha. Sekarang, dah jadi mahasiswi. Weekend tidoq ja aktiviti paling best aku rasa. Orang lain keluar ronda-ronda. Aku? Cuci mata kat Bukit Jambul beli maggi then balik. Dah. Sambung tidoq.

Banyak benda kena buat dah. Study la of course. ALLAH. Cuak pulak rasa bila ingat exam. Macam mana la agaknya nanti.

Ingat pesan mak ayah.

"Belajar rajin-rajin. Banggakan mak. Banggakan ayah."

 Ingat pesan abang-abang.

"Jangan lupa, mak ayah dah banyak berkorban untuk kau. Dah banyak berhabis duit kat kau. Balas jasa dorang balik. Jangan sia-siakan peluang yang ada. Kita bukan orang senang. Nak berpoya-poya je kat Pineng tu. Kau anak dara sorang. Jauh dari mak ayah. Kena selalu ingat ALLAH. Sembahyang jangan tinggal. Jangan gatal nak bercinta je..."

Setepek atas muka aku. Tapi kalau main-main mata apalah salahnya kan? haha.

Pap! Kena sekeh.

Hmm. Abang-abang. kalau boleh macam-macam dorang nak buat untuk aku. Satu-satunya adik perempuan dorang. Mungkin sesetengah orang akan rimas bila setiap kali nak gi jauh akan ada ceramah tak berbayar, 'khutbah jumaat' bagai. Bagi aku, kalau tak ada benda-benda ni, tak mustahil aku akan hanyut terus. Syukur ada mereka.

Setiap kejadian tu adalah sebaik-baik ketentuan ALLAH. Jangan pernah sekali berhenti berharap pada DIA. Letakkan sepenuhnya pengharapan pada Dia. Bangun meskipun payah. Jalan meskipun bertatih. Cuba meskipun tak berdaya.



Jangan sedih lama-lama. ALLAH kan ada.


No comments: