Thursday 6 June 2013

Alia Qistina~

Assalamualaikum w.b.t.. hyep uols! cewahhh.. hihi. new look dah kite ye.. adeh deh dehhh... tengok blog orang cantik, aku pun nak jugak... hoho. tapi, ni still lagi dalam proses pembikinan ni. dop puah hati lagi nih. Ape pun, a big thanks to LQ sebab banyak ajar aku buat ni semua. kesian pulak kat dia dalam tak sihat nak edit blog aku. last-last, aku buat sendiri je. boleh je bukan tak boleh. zalikha budak pemalas kan. biasa lah, ada je alasan. cuba duduk dindiam and buat sendiri. kan boleh je tu. okey stop stop. membebel pulak makcik nih.

Entry kali ni, "Alia Qistina..."

Alhamdulillah, dah empat hari dah duduk rumah along kat Sungai Buloh ni. Ikut plannye, bulan puasa nanti baru aku balik rumah. buat sementara ni, tinggal sini dulu. buat teman Alia. Anak buah sulung aku. ni baru balik dari klinik. Amek ubat dia. hari ni nasib baik kak long amek mc sebab nak jaga Alia dan aku pun ehem ehem. kenalah bangun lebih awal dari biasa bila duduk rumah orang ni kan.. haha.. kantoi di situ.

Alia Qistina.


Seorang kana-kanak yang sangat bijak dan matang dari usianya yang sebenar. dia baru je darjah 1. tapi, bagi aku, dia cukup matang. Aku teringat time aku cuti tunggu result SPM dulu, aku lepak umah along. dan waktu tu, Alia baru empat tahun. time maghrib tu, dia menangis gila-gila. aku tanya dia kenapa nangis. rupa-rupanya dia nangis sebab walid dan ummi dia solat jemaah tak tunggu dia. tak tau kenapa, aku tersentuh gila time tu. bila aku keluar jalan-jalan dengan dia, dia cakap, 

"Mak Andak cantik pakai tudung. dah besar nanti, Alia nak pakai tudung jugak. macam mak andak. ummi cakap, kalau tak pakai tudung berdosa kan mak andak? sebab rambut tu aurat kan mak andak?"

ALLAHUAKBAR... Serius dua riuius tiga empat lima rius aku cakap, dalam usia dia waktu tu, aku rasa cukup tersentuh dan terfikir, kalau dia boleh fikir macam tu, kenapa orang yang lebih dewasa tak boleh fikir. dan aku sangat respect dengan along aku ni, dia berjaya didik anak dia setakat ni. bulan puasa tahun lepas, percaya atau tak, dia puasa 26 hari. 

haha, paling best bila dia mula tanya soalan cepu cemas. Bila Alia nak ada Pak Andak... Along aku mulalah buat muka nak tahu. hihi.

Aku belajar untuk jadi lebih matang bila dengan Alia ni. semalam dia tanya aku, 

"Mak Andak, taubat tu apa? Waras tu macam mana?"

Dan aku pun terangkan lah satu satu sampai dia angguk faham. dan tadi, kat klinik dia tanya lagi. jadi cikgu bm dah aku. macam-macam perbendaharaan kata dia dapat. nak mengajar tak semestinya jadi cikgu kan? sayang sangat kat Alia ni. bila time solat, dia akan ingatkan aku. paling syok bila keluar ayat-ayat macam ni kat walid dia..

"Walid ni tak reti-reti nak solat ke?"

Haha. Alia Alia. Aku ada kat sini, dia rajin ikut aku solat.  cuma bila dia demam ni, dia banyak habiskan masa dengan ummi dia. dan kak long, aku nampak dia ajar aku tentang tanggungjawab dengan ambil cuti untuk jaga anak.sebab along ada kelas hari ni. dia sambung belajar lagi. even dalam keadaan tak sihat tu, Alia tak tinggal baca doa makan, baca doa tidur. see. macam mana pentingnya peranan seorang ibu dan bapa untuk mendidik anak-anak. baik didikannya, baik la hasilnya. macam hadis nabi ni...


dia selalu cakap kat umi dan walid dua yang dia sayang sangat kat dorang. paling buat aku terharu, bila dia buat kad hari ibu untuk umi dia. so sweet. tiba-tiba rasa nak ada anak sendiri pulak. kuan kuang kuang. zalikha kuat berangan! haha.

tapi tu la. aku takkan sia-siakan masa aku kat rumah along ni dengan melepak sesuka hati tengok tv dan online je. aku akan belajar sesuatu dari setiap apa yang aku lalui. setiap inci kehidupan tu kan ilmu. moga ALLAH berkati anak kecil ini menjadi anak yang solehah bila besar nanti. ameen~


Salam Sayang Penuh Cinta~




No comments: